Wat is BMI en hoe bereken je je BMI?

Wat is BMI precies?

BMI staat voor Body Mass Index. Dit betekent letterlijk vertaald: De inhoud van je lichamelijke massa. De BMI geeft een schatting van je gezondheid en de risico’s bij een te hoog gewicht. Het is een graadmeter hoe je gewicht is in verhouding met je lengte.

De BMI berekenen

Hoe bereken je je BMI? Heel eenvoudig. Je meet je lengte en gewicht op. Door je gewicht in kilo’s te delen door je lengte in meters in het kwadraat, krijg je de BMI. Een voorbeeld: bij iemand die 75 weegt, bij een lengte van 1.75 wordt de berekening: 75 gedeeld door 1,75 x 1,75 = afgerond 24,5. Dit is dan je BMI.

Wil je specifiek de BMI van een vrouw berekenen, dan kun je die vinden op allerlei websites. Daarop wordt onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen. Ook je leeftijd moet je invullen. Je krijgt dan een betere uitslag.

Een BMI tussen de 20 en 25 is een normaal gewicht. Een BMI tussen de 25 en 30 geeft overgewicht aan en een BMI van hoger dan 30 geeft aan dat je obesitas hebt.

De BMI berekening is bedoeld voor kinderen en volwassenen van 2-70 jaar.

Met alleen de BMI berekenen ben je er nog niet. Ook de buikomvang speelt een belangrijke rol. Bij mannen mag deze niet meer zijn dan 102 cm en bij vrouwen 88 cm. Het teveel aan vet in en rond de buik is slecht voor je gezondheid.

De BMI van een vrouw

De BMI van een vrouw berekenen gaat dus anders dan van een man. Als je op een laag BMI zit, moet je aankomen in gewicht. Als je op de grens zit, dan moet je niet in gewicht aankomen. Je kunt dan proberen een paar kilo’s af te vallen en meer te bewegen, zodat je weer in de “groene zone” terecht komt. Heb je obesitas, dan kun je met behulp van een diëtist een dieet volgen. Door een gezond eetpatroon te volgen en meer te bewegen val je af.De vragen over wat BMI is en hoe bereken je je BMI zijn hiermee beantwoord. Het is belangrijk dat je een gezonde leefstijl aanhoudt, om een te hoog BMI en daarmee gezondheidsrisico’s, te voorkomen.